Hovis

Åsa-hovslagare va hos oss i morse. Va inte längesen hon va hos oss, men jag har ju inte fått bort boffes broddar, och jag va lite bekymrad över pysen så hon fick komma tidigare....

När jag hämtade hem Pysen från mammas vänninna (där han stått i 1,5 år) i januari så va han "nyverkad". Men de såg inte så bra ut så jag blev lite fundersam... Tog ut hovslagaren och hon fattade inte riktigt vad de va för typ som hade verkat. Ena hoven va 1 - 2 cm längre än den andra, i fram. Trakterna va sjuukt höga och allt såg bara allmänt skumt ut. Den dåliga hoven hade dessutom börjat rotera... Hon fixade till de så gott de gick, sen tänkte jag inte så mycket mer på de.

Men för ca en vecka sen började jag bli bekymrad igen... Han avlastar hela tiden den dåliga hoven, den är lite längre än den andra, och dessutom har han bärrandsröta i den... Typ igår började jag bli RIKTIGT bekymrad, när jag såg att hoven roterat ännu mer och att han vrider hela benet...

Sa till hovis att jag va bekymrad, och hon tyckte inte alls det såg bra ut.. Vi funderade lite på om de kunde va fång-känningar, men de är ju bara i ena hoven....
Han är lite varm om den också.. Hovis verkade ordentligt så att han inte skulle vrida benet mer, och öppnade hålväggen där rötan va. Blev typ ingen hov kvar :P Men de såg mycket bättre ut efter! Inte lika snett, men fortfarande lite...

Så jag tror jag måste ta ut veterinären! Kan bli en dyr historia.. Hoppas inte det är fång för då gäller inte försäkringen... Inte kul eftersom min plånbok innehåller 7:- typ.. :P

Drog hela historien i huvudet att hela benet fortsätter rotera och att han måste avlivas och bla bla bla... Men så illa är det nog inte! Eller...? :S



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0