Behöver lite hjälp.

Jag skulle behöva lite hjälp, eller lite tips:

Sen Boffe kom tillbaka från fodervärden har han haft problem med svullna bakben/kotor. I början va det verkligen hemskt! Men nu när jag börjat rida 5-6 dagar i veckan och lindar benen ca varannan natt så har de blivit bättre! Men så fort han inte kommer ut och rör på sig så svullnar dom igen. Han haltar inte, och har inte ont. Någon som vart med om liknande? Vad ska jag göra åt de?! Tips? =)

Han dricker inte som han borde heller. Förut när jag hade honom hemma i stallet hade han en stor 90 liters "hink" med vatten och han brukade dricka hälften på natten. Men nu dricker han inte ens två 10 liters hinkar! Kan de bero på att han inte är van att dricka mycket? Han va ju trots allt uttorkad när jag tog hem honom igen. Eller käkar han såpass med snö? Vad tror ni?
Har även hört att man kan hälla i äppelcidervinäger i vattnet så de ska smaka godare, någon som provat?

Kommentarer
Postat av: Jennie

Sv: Jaha :) Jag bor egentligen i herrljunga men jag har mina hästar utanför Vara, mellan Larv och fliby om det säger dig något? Jag har ca 6 mil till Husaby och ca 4 mil till Skara :)

2011-02-27 @ 14:13:13
URL: http://jeila.blogg.se/
Postat av: Erika

Hm, konstigt att han slutat dricka så pass mycket.

Om han dricker mycket innan.



De där med kotorna har jag ingen aning om.

Kanske borde rådfråga en veterinär eller så?

2011-02-27 @ 15:22:56
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Helen

jag upptäckte att min travare, som nyligen slutat tävla, svullnade en hel del i en kota på nätterna.. han har stått ganska mycket på sistone, o nu på vintern står dom ju inne ganska många timmar..

men jag lindade hans ben varje natt i en dryg vecka o sen gick det över.. =)

2011-02-27 @ 17:36:41
URL: http://myra.blogg.se/
Postat av: Helen

Sv: jo, de är nog ganska vanligt.. dom får väl lite dålig cirkulation kanske när dom står stilla ett tag..

2011-02-27 @ 20:07:36
URL: http://myra.blogg.se/
Postat av: anna

stod han i box på nätterna hos fodervärden, eller gick han på lösdrift? för går hästar på lösdrift och är vana att få vandra omkring på nätterna så är det vanligt att dom blir tjocka i benen sen om dom börjar stå i box igen. annars vet jag inte vad det kan vara, hoppas du hittar 'felet'! :)

2011-02-28 @ 06:49:35
URL: http://bluedabadee.blogg.se/
Postat av: Malin

Snö kan inte ersätta vatten, hästar måste äta mängder med snö för att tillgodose sitt behov och det gör dom inte.



Jag hade lindat benen varje natt nu, gärna med back on track. - Efter ett tag så testa utan och se om svullnaden kommer tillbaka. Blodcirkulationen blir sämre när hästarna står inne och då är det lätt att benen svullnar upp och bakbenen är ju längst bort från hjärtat.

2011-02-28 @ 13:10:27
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: mariell

Linimentera, linda och om det går låt honom vara ute i hagen eller gå en liten promenad på kvällen :). Det fungerade iaf på den ridtravaren jag har hand om.

2011-09-12 @ 17:11:24
Postat av: mariell

Sätt i lite melass eller betfor, då blir vattnet sötare och de brukar dricka mer. Eller morots-/äppelbitar. Då får de i sig lite vätska i jakten på gobitarna. Men jag tror inte att det är någon fara! Om han dricker 10 liter per dag och har tillgång i hagen så är det lungt! Om du vill att vattnet inte ska frysa i vinter så kan man sätta ner en boll som flyter, det hindrar vattnet från att frysa.

2011-09-12 @ 17:15:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0