Första galoppsprången på 1,5år! :D

Har precis käkat en redig middag efter några slitsamma timmar i stallet ;) Helt sjukt vad mycket jag äter när jag "håller igång"! ^^ Och ändå har jag gått ner i vikt! ;P Ridning är rätt bra träning trots allt =) Och allt annat som måste göras varje dag i stallet också för den delen ;)


Huur som helst. Lösgörande arbete idag, i början iaf.
Tränade på att rida på volt så jag ställde ut koner på ängen så de skulle bli enklare att rida på en jämn volt. Det är inte Boffes starka sida, men de gick jättebra faktiskt! =) Även om framåtbjudningen va noll! :P Fick driva som bara den! Han har lite svårt att få med sig bogen i svängarna, men de blev bättre och bättre =)

Såhär red vi:



Vi började på den stora volten, i skritt och trav. Höger varv gick inte så jättebra i början, han ställer alltid huvudet åt vänster när vi travar, så de måste vi träna mer på! Efter hand började jag göra små volter runt konerna också, först i skritt och sen provade vi i trav. Gick oväntat bra i trav faktiskt! =) Sen tränade vi på halter mellan konerna, både från skritt och trav, och att behålla formen genom halten och övergångarna. Duktig va han =)


Sen tröttna han :P Han va sååå seg! ^^ Fick knappt fram honom i trav ^^ Så då gick vi ut en sväng så han fick sträcka lite på sig =) Red in på en väg i närheten av stallet där de va pudersnö, och där lät jag honom trava utan större krav =) På den vägen finns 2 ganska stora backar, när vi travar uppför dom brukar Boffe ofta försöka halvgaloppera upp...

Och då... Tänkte jag WTF! Gjorde en liten fattning och vipps så tog vi några galoppsprång upp för backen :D FÖRSTA  gången på ett och ett halvt år! :D
Han tyckte de va lite konstigt, men kul ;) Så i nästa backe gjorde jag samma sak, men då tog han ett bock/bakut-språng och saktade av. Men tydligen fatta han att de va kul, så efter någon sekund sprätte snön efter honom och han galopperade upp för hela backen :D

Hade tänkt vänta med galopp tills snön försvunnit, men jag har ju trots allt ridit "regelbundet" på honom i två månader nu så jag kände att de va dags ;P Jag tycker det är viktigt att ridtravare kan bära sig bra i skritt och trav innan man börjar med galopp, och det tycker jag Boffis gör nu =) Så jag tror jag ska börja göra 1-2 fattningar varje gång, bara några språng liksom =) En bra början!

Han är bäst, min älskling! =)


Borstade pysen också, han har börjat tappa sin jäkla vinterpäls nu.... Lillkillen har så fin man, eller hur? =)



Mellis!


Bara jag som tycker filten är överdrivet stor? :P Hälften skulle räcka!

<3


Kommentarer
Postat av: Erika

Kul att de gick så bra o galoppera ! :)

2011-02-22 @ 15:27:57
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Så söt häst =D

2011-02-22 @ 19:53:59
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sandra

Första galoppen är så speciell! =)

2011-02-22 @ 20:35:50
URL: http://bonnsie.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: men vad härligt!! :D

2011-02-22 @ 22:17:32
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Åh vad roligt för er! Man blir alltid så positiv och glad när man gör framsteg :)

2011-02-23 @ 09:53:08
URL: http://mikaelaljungberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0