Mina starka fördomar mot travare ;)

Jag har alltid haft svårt för sånadär "hästforum" typ, eftersom många hästmänniskor har en förmåga att trycka ner andra. "Jag kan allt"-folket. 

Men, igår kikade jag runt lite. Det va någon som ville ha tips eftersom dennes fd travare var hetsig och stressad vid ridning. Så jag skrev:

"Massage är mitt tips. Många avdankade travhästar blir stela och får ont, därför kan dom bli stressade och stirriga i ridningen. Om du masserar din häst mjukar du upp muskler, samtidigt som du får en bättre kontakt till din häst. Om hästen litar på dig får du en lugn häst. Det låter som du måste få hästen mer avslappnad helt enkelt, fokusera inte bara på ridningen! =)"

(Vet, jag är fixerad vid massage ;) )


Någon som blir upprörd av detta påstående?
Tydligen:

"Jag måste oponera mig mot ditt ord "avdankade". Det låter så himla negativt. Denna häst, vad jag har förstått, har tränat men egentligen inte kommit ut på tävling. Så särskilt avdankad tycker jag inte att hon låter. Vilken häst som helst mår bra av massage och det är inte alls ett dåligt råd. Men att säga att en travare ofta är stela och har ont tycker jag visar på mycket stor okunnighet kring detta med travare. De är inte stelare än andra hästar som inte dressyrridits och har heller inte mer ont än ridhästar i allmänhet. Ditt uttalande bygger på fördomar. Självklart är de inte lika mjuka och böjbara som hästar som dressyrtränats men i övrigt är de inte alls stela."


Så tydligen kan jag ingenting om min egen häst, och har starka fördomar mot travare... ^^ =)



Kommentaren var inte riktad till denna person, och istället för att säga "bra tips" så klagar man och märker ord. Ganska onödigt tycker jag men vanligt inom hästvärlden, eller vad tycker ni? Däremot är det svårt att va trevlig tillbaka när någon är tyken ^^





Boffe, min AVDANKADE travare, som inte är tävlad på trav. Han duger inte till nåt. Jag hatar travare, dom kan absolut inte bli bra ridhästar.... ;) Haha..

<3


Kommentarer
Postat av: Matilda

Fin bild =)



SV: ROligt att du är med =)

2011-02-23 @ 13:44:03
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag masserar min häst också. :)

Tycker de är bra att kunna mjuka upp hästen, och spänningar osv kan dom ju väldigt enkelt få.



2011-02-23 @ 16:48:19
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Lotta

haha folk e roliga ibland tycker jag :p

2011-02-23 @ 21:35:20
URL: http://sportryttarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0