Mitt svar på dagens fråga!

Frågan va

Vad tycker ni om speciella tävlingar för ridtravare med egna regler, bedömningar och program?



I början när jag fick reda på att de fanns ett ridtravarförbund tyckte jag de lät som en kul idé. Men när jag kollade igenom saken nogrannare så kändes de bara oseriöst. Själva idén tycker jag är jättebra! Men att travare ska ha egna regler tycker jag bara är nedlåtande. De bedöms "efter sin förmåga". Hell no! Travare KAN bli bra ridhästar. Så varför ska dom bedömmas som "bra för att va travare". Ridtravar-dressyr bedöms inte på samma sätt som "vanlig" dressyr, de får ett handikapp. Jag tycker det är fel fel fel!

Jag anser att man inte ska visa sig på tävlingsbanan om hästen inte har förmåga till det. Och det gäller ALLA hästar. Men det verkar som det är en ursäkt att tävla travare, för "dom gör ju sitt bästa". Så när man har ridtravare är det accepterat att tävla trots att hästen inte är tillräckligt tränad till de, men ingen kommer med ett halvblod som inte är tillräckligt utbildat.

I nuläget skulle jag inte ställa upp på någon ridtravar-tävling. Och ingen vanlig tävling heller för den delen, för Boffe är inte tillräckligt utbildad. Svårare än så är det inte. Det är inte bara att köpa en travare, hoppa upp och rida gärnet. Det tar tid att utbilda dem till en annan gren. Låt de ta den tid de behöver! =) Hellre rättvisa resultat på vanliga tävlingar än handikapp-resultat på ridtravartävlingar tycker jag!

Så nu får vi väl helt enkelt hoppas på att ridtravarförbundet förbättras och att fler med välutbildade ridtravare tar del. Bort med travarnas dåliga rykte. I rätt händer kan dom också! =)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag håller med dig! travare kan bli JÄTTE bra ridhästar =)

2011-02-26 @ 22:04:03
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sofie

Håller med dig! Det får jag höra av mig ridlärare rätt ofta. Min ridtravar kille är en av den hetare sorten och har alltid varit. Nu är han mycket lugnare än vad han va förut. Bli enbart het vid galopp och då gör det att han inte samla sig lika bra i galoppen som han gör när han är lugn.

Få då höra från min ridlärare att han är ju egentligen inte gjord för att galoppera, så han bli stressad när han inte klarar av att samla sig. Konstigt nog då att han klarar det när han är lugn och inte bli het. Tex när jag använder hackamore på honom. Han är fin i dressyren och är en bra hopphäst. Men vi har stannat pga att han helt enkelt inte vill lugna ner sig helt ännu. Den dagen han gör det så lossnar resten så att säga. Något som är en aning frustrerande, att han inte är lugn. Men det kommer. Man måste ge honom TID!!

2011-02-26 @ 22:12:08
Postat av: jossan

Du formulerade dig 100 ggr bättre än mig, haha. :P Håller med fullständigt!

2011-02-26 @ 22:14:16
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Erika<333

Håller helt o hållet med! Usch va länge jag har varit trött på handikappet för travare! O har ALLTID varit emot fördommar om travare! Seriöst min häst kunde knappt nå o va mager som fan o några månader till så hade hon varit död! Men nu efter att jag köpt henne så är hon jättefin, o ska tillome börja tävla till hösten!

2011-03-04 @ 22:40:21
URL: http://erikaaasss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0