Mitt svar på dagens fråga

Frågan va: Vad tycker ni om halsförlängare? Använder ni de? Varför/varför inte?


Jag är starkt emot halsförlängare.

Många verkar tro att halsförlängare är bra, eftersom det får hästen att "gå på tygeln". Men det hästen gör är ju att böja på nacken. Bara för att hästen böjer på nacken betyder de INTE att hästen går i form. Jag har väldigt svårt för själva uttrycket "gå på tygeln", för i mina öron låter de just som de jag nämnde, att hästen böjer nacken.

Jag tycker det är fel fel fel att tvinga ner hästens huvud till ett onaturligt läge. Mitt tips är att lära sig rida istället! Jag tycker dock att om halsförlängaren används med försiktighet så kan de va lämligt för BARN som precis börjat rida.


När hästen går i form ska den söka sig framåt-nedåt och bli "lång". Det halsförlängaren gör är att den gör hästen kort i stället, den trycker ihop istället för att sträcka ut. "Hästen blir ju mer avslappnad". Nej, det påståendet kan jag inte hålla med om. Hästen spänner sig snarare mer eftersom den "sitter fast". Tillslut ger den upp, men behöver inte gå i form för de. Den blir bara framtung.

Man SKA inte tvinga ner hästens huvud. Man ska inte tvinga en häst över huvud taget. 

En häst går i form när den
  1. Är avslappnad
  2. Litar på ryttaren
  3. Är tillräckligt stark för att bära upp sig
  4. Är lösgjord
  5. Respekteras av ryttaren


Skippa halsförlängare, lägg mer krut på bakdelen i stället och ha inte för mycket fokus på bettet. Det är min åsikt.


Kan även tillägga att jag kanske nån gång ibland faktiskt använder halsförlängare, vid longering! Då med största försiktighet. När hästen har huvudet i rätt position ska inte halsförlängaren kännas av. Jag använder den inte för att hästen ska "gå på tygeln".

Det är inte bara att spänna halsförlängaren som bara den och "åååh vad fint h*n går".

Så, jag förstår inte varför man använder halsförlängare vid ridning. Det är inte hästen det är fel på. Träna träna och åter träna =)


Kommentarer
Postat av: elin

hej, fin häst och blogg, kolla gärna min blogg vetja:D

2011-02-20 @ 14:23:37
URL: http://eelinaandersson.webblogg.se/
Postat av: ellen

Jag använder halsförlängare på min travare, och vet väl om att vissa tror att hästen bara går på tygeln eftersom man har halsförlängare, men när jag rider med halsförlängare på min häst så jobbar hon verkligen som hon ska. Och om en häst bär sig själv så ska man ju som inte känna nåntingg i munnen, den ska inte bli framtung, och när jag rider med halsförlängaren bär hon sig själv jättebra. Så jag tror att halsförlängaren kan ge hästen en knuff i rätt riktning. Har tex märkt att hon har mycket lättare att hitta formen nu efter de få gångerna jag ridit med den :)



Men finns ju också fruktansvärda exempel på hästar som ridits med halsförlängare, så där håller jag med dig, aboslut !

2011-02-21 @ 19:23:47
URL: http://jagellens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0