Dag 1

Den 15e november möttes jag av en uttorkad häst av skinn och ben när jag åkte för att hälsa på Boffe hos fodervärden. Han hade fått tillbaka hovproblemen som jag precis lyckas få bukt med innan jag lämnade bort honom. Han hade bärrandsröta på 3 hovar, och hade haft en hovböld på 4:e hoven som inte blivit behandlad… Stackars Boffis! Som tur va hade den börjat läka av sig själv. Inte nog med det så hade han allvarlig mask i magen.

Stackars Boffe som brukade vara glad, busig och social var helt förstörd. Både på insidan och utsidan. Om han skulle stått så i 2 veckor till skulle det inte finnas någon mer Boffe…

Jag tog tillbaka honom med en gång, och sedan dess har han fått stå i en mjuk och skön box om nätterna, fått på sig varma täcken, fått massa hö och nyttigt kraft för att gå upp i vikt, daglig hovvård (rötan är borta), fått gå på promenader så att svullnaderna i benen försvunnit, blivit ren och fin igen, blivit avmaskad och är pigg igen!

Han börjar bli sig själv igen, men än är det en bit kvar =)

Så nu äntligen mår Boffe bra och har fått skor för första gången på två år! =) Eftersom hans hovar inte riktigt är hela än efter rötan så fick han skor med sidokappor. Han fick även snösulor och bråddar så att jag kan rida i all nedrans snö!

Så idag började jag sätta igång Boffe igen. Tråkigt att behöva börja om från början... Men vad ska man göra? =)

Vi tog oss en ridtur på ungefär 5-6 km. Skrittade mycket på långa tyglar och värmde upp länge eftersom jag inte vill överanstränga honom. Sen kortade jag in honom och han gick lika fint som han gjorde för 2 år sen! Provade att göra lite skänkelvikningar, öppnor och slutor mest bara för skojs skull, men han gick som jag ville och kom ihåg de också! Dock gick han inte rakt och fint, men jag tycker de va bra gjort ändå =) Har all tid i världen att träna på de! Han va rätt pigg så vi travade en del också. Han gick fint för att inte ha varit ordentligt riden på så länge, men han gillade inte det 2-delade pessoabettet som jag provade, så han krånglade lite och ville inte att jag skulle ta honom i munnen. Han är jättekänslig, så jag ska låna min kusins anatomiska bett som jag hade på honom förr, tills jag kan köpa ett eget. Kostar ju trots allt över tusenlappen…
På vägen hem ville han springa mer, så jag lät honom springa på så snabbt han ville, fast bromsade honom när han försökte galoppera. Snabbt gick de! Har aldrig låtit honom trava så förut, men han är ju trots allt travhäst så…

När vi kom tillbaka till stallet va han genomsvett! Borstade honom noga och la på honom ett svettäcke som fick suga upp allt. Det bara ångade om honom! ^^ Sen klippte jag och fixa honom lite, och han fick lite gottit eftersom han va så duktig =)

I morgon bitti ska jag ta en tur igen.. Ska rida med Marie och Galaxy på lördag så det får bli en halvtimmas barbacka-skritt eller nåt =)


Boffis är bäst! Fattar inte att jag tänkte sälja honom! Det kommer aldrig hända, han är värd mer än alla pengar i hela världen.

Nyduschad Boffe 2008


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0