Varmblod säljes!

Har en liten extrahobby. I stort sett varje dag kollar jag hästNet, blocket osv efter varmblod till salu. Bara för skojs skull. Bara för att fantisera lite. Och ibland blir jag ledsen. När folk säljer sina hästar för en ynka symbolisk summa. Vem som helst kan ju köpa en häst för några tusenlappar. Fattar att folk blir "desperata", inte vill avliva hästarna osv om de tex inte har råd att ha kvar dom, men; man borde inte slänga den summan i ansiktet på folk.

Detta säger jag av egen erfarenhet. Jag tänkte sälja Boffe, och han hamnade i händerna på några som visade sig vara kräk. Jag skäms och ångrar de så jag tror jag dör. Dock skyltade jag inte med en låg summa, men när en seriös far och dotter kom och kollade på Boffe så kom vi överens om ett lågt pris, men dom skulle ha honom på foder till att börja med. Och TACKA GUDARNA för de...
Hade kontakt med dessa människor hela tiden, och de berättade hur bra han mådde. Men när jag väl åkte dit var Boffe ett vrak som inte skulle överlevt länge till.

, visst, man kan va en bra hästägare även om man inte har råd att köpa en dyr häst. MEN, priset ska inte vara det avgörande. Kan man inte sköta en häst ska man fan inte ha den!

Senast för 10 minuter sen såg jag en annons på ett varmblods sto som säljs med all utrustning, bla ny wintec sadel, för 4000 spänn. En ny Wintec sadel kostar 6000:-, hur tänker man då? Man kan lika gärna köpa hästen, ta sadeln, dumpa hästen och tjäna på de? Usch. Stackars ägare som "måste" sälja sin häst för den summan.

Själv köpte jag Boffe för 7500:-. Prutat! Han var en 7 årig, oinriden häst som inte ens gått på travet, enda utrustningen jag fick med var en grimma. För en del var han inte värd en krona, men för mig var han värd guld!

Så, jag menar inte att billiga hästar är skit! Många av er har säkert köpt er ridtravare för några tusenlappar, för det är mycket vanligt! Men då har ju era hästar tur att ni tar hand om dom på rätt sätt! Jag skulle själv kunna köpa en gammal travare för en billig peng, för att just den hästen skulle bli räddad från att hamna hos fel ägare =)

Ett tips är alltså att inte skylta med priset på era ridtravare om ni ska sälja. De är inte värda jättemycket i pengar, så är de bara. Men de som är intresseade hör av sig ändå! =)

Heja ridtravare! ;D

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Min hovis är ju travkusk och skor åt eliten inom travet, får konstant erbjudanden om olika varmblod som jag kan få eller om jag vet nån som vill ha. Fick ju tag på Majsan på det sättet som jag betalade en symbolisk summa för.

2011-01-20 @ 14:34:50
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: henke

jag älskar att läsa dina texter ! :)

jag har också ett vermblod :)

2011-02-20 @ 11:50:55
URL: http://henkeochtilda.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0