Bärrandsröta

Fick en fråga häromdagen om vad bärrandsröta är, som Boffe haft. Så jag tänkte skriva lite om de och hur jag fått bort de! =)

Bärrandsröta är en sorts hovröta som sitter i hovens mellanlager eller vad man ska säga. Om man kollar på hoven så är det ju en "rand" i ytterkanten runt hela hoven (syns dock inte om hästen är skodd :P), där i sätter sig rötan. Rötan kommer från bakterier i marken. När det är blött och geggigt ute är det superviktigt att hålla hovarna rena på tex natten eftersom hovarna är mer mottagliga för rötan när dom är blöta/mjuka. Om man inte behandlar rötan i tid kan det bli hålbildningar i mellanlagret. Det kan gå så långt att rötan kryper långt upp och skadar hovkapseln = hälta och hovbölder. Daglig rengöring är A och O!!!



Man märker rötan genom att tex dra med hovkratsen i "randen". Om det lossar mjukt hovpluver så skrapa lite extra. Rötan luktar skit! Så ett tips är att lukta på "pulvret" :P Om det stinker så bör du gräva/skrapa bort allt de mjuka tills det är hårt igen. Om det blir ett hål så kan man behöva slå en pling till Hovis =) Kolla noga igenom alla 4 hovarna! Det kan gå långt innan man märker rötan, så det kan va värt nu när det börjar bli geggigt ute, för det är ett riktigt helvete när det väl börjar, tro mig!

För att få bort rötan så gröper hovis ur håligheter där rötan suttit. H*n tar alltså bort hela rötan/det mjuka stinkande. Sen är det bara daglig hovvård som gäller. Tvätta hovarna med vanligt vatten, gröp sedan ut håligheterna och ta bort all smuts, tvätta även i hålen. När allt är rent brukar jag torka hoven och hålet så man ser att de verkligen är rent, sen tar jag en medicinspruta med äpelcidervinäger och vatten (eller koksaltlösning) och spruta in i hålet. Efter de tar jag kopparsulfat (köp på färgaffären, en burk på 1kg ga 150 - 200 spänn) och stoppar in i hålen. Till sist tätar jag med tjärdrev som jag trycker in i hålen med hjälp av en hård "pinne" av nåt slag. Det sägs att det inte är bra att täta, men när det är geggigt tycker jag det är mycket bättre att göra de! Om det är torrt brukar jag vädra lite, alternativt på natten =)

Jag tycker även att man bör ge biotin eller liknande så att den "nya" hoven som kommer växer snabbare och blir stark och frisk!

Det finns många sätt att behandla! Jag har provat de mesta och detta är vad jag tycker har funkat bäst.
Man kan även använda blå spray, men det va inte tillräckligt effektivt så rötan kom tillbaka trots medlet.
Kan även tillägga att jag INTE rekomenderar att sätta på en sko för att täta. Det blir bara värre. Men när rötan verkligen är borta är det lika bra att slå på skor eftersom skon skyddar bärranden. Det är dock bra med en liten öppning så man kan förtsätta rengöra. Hovis öppnade lite mer än detta sist hon skodde



Det blev en lång text! Hoppas ni får användning av er läsning ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0